Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Ve Včelíně se pilně pracuje

Ve říjnovém zpravodaji r. 2010 vyšel článek, že „Včelín zahajuje v říjnu s novou ředitelkou“. Ano, Včelín zahájil, ale jak paní ředitelka Ing. Dana Nováková uvedla, zatím jeho činnost probíhá v provizorních podmínkách. A tak tomu bude až do konce roku 2011, přesněji do 2. prosince. To je totiž termín, kdy pracovníci města převezmou od dodavatele dokončenou rekonstrukci stavby „Středisko volného času Včelín“ a po kolaudaci ji předají do užívání středisku volného času.


K probíhající rekonstrukci uvedu několik podrobností:
Vypracování projektové dokumentace proběhlo v letech 2007–2009 a v roce 2010 byla projektová dokumentace upravena ve smyslu podávané žádosti o dotaci. Dne 3. 11. 2009 byla na základě rozhodnutí vedení města podána žádost o dotaci v rámci regionálního operačního programu v těchto částkách:
- celkové náklady                                                       16.012.312  Kč
- dotace ve výši 85 % z uznatelných nákladů stavby 13.610.465  Kč
- vlastní zdroje vč. neuznatelných nákladů                  3.502.070  Kč


Stavba obsahuje vlastní rekonstrukci objektu Včelín, která řeší kompletní rekonstrukci objektu, ve kterém bude pět kluboven, posilovna, kuchyňka pro zaměstnance, sociální zařízení, víceúčelový sál a dílna s keramickou pecí pro výtvarnou výchovu. V rámci venkovních úprav vznikne víceúčelové hřiště, lezecká stěna, lanová dráha s umístěním pochozího lana ve výši cca 60 cm, altánek, objekt pro skladování sportovní potřeb a laviček, příjezdná komunikace s parkovištěm, přístupové chodníky. Opravy čekají kamennou zídku oplocení, vč. výměny stávajícího drátěného oplocení.
Rekonstrukce byla zahájena dne 2. 12. 2010 firmou RAPOS, spol. s r. o., Holešov, která byla vybrána v rámci podlimitního zadávacího řízení s nabídnutou cenou za kompletní dodávku stavby ve výši 12.839.945 Kč vč. DPH. Pro úplnost: zpracovaný rozpočet  projektu stavby byl spočítán na částku cca 16.012.312 Kč (projektant zpracovává rozpočet v průměrných republikových cenách vydaných firmou RTS). Jak jsem již uvedl, je termín dokončení stanoven na 2.12.2011.


K datu, kdy píši tento článek, byly odstraněny staré omítky a obklady v celém objektu, nášlapné vrstvy podlah v přízemí a patře a podkladní betony ve sklepě. Dále bylo vybouráno nepotřebné nebo staticky narušené zdivo, položeny základy pod výtah, vč. vyzdění výtahové šachty, byly vyzděna část příček, dokončeny rozvody elektroinstalací a zdravotechniky v suterénu a v přízemí objektu, v konstrukci krovů byla provedena výměna dožilých prvků. Posíleny byly spoje jednotlivých prvků sešroubováním, provedeno vybetonování železobetonového věnce v patře objektu a v suterénu pak vybetonování části podkladních betonů.

Nechci se opakovat, ale jako u všech rekonstrukcí starých objektů, tak i v tomto případě po osekání omítek, odkrytí konstrukcí podhledů a krovů, příček a stávajících podlahových konstrukcí v suterénu objektu,  bylo nutné řešit vícepráce.
v I když provedená sondáž v roce 2007 prokázala pouze zvýšenou zemní vlhkost a základy založené v souladu s původní dokumentací na tuhých jílech, bylo zjištěno po odstranění podlah v suterénu značně zvodnělé podloží. Proto byly odstraněny zvodnělé podklady a bylo  nutné provést celoplošné oddrenážování.
v Rozbředlé podloží pod nově vyzdívanými příčkami bylo nahrazeno betonovými základy  hlubokými 500 mm a do vyzdívaných příček byly zazděny ocelové stojky, neboť se ukázalo, že i příčky plnily nosnou funkci. U takto změněných základových poměrů bylo nutné uložit stropy u otvoru výtahové šachty na nosné zdi o tl. 300 mm.


v Při realizaci celoplošné drenáže byla odkryta základová spára nosných zdí suterénu a bylo zjištěno, že převážná část základů je v hloubce pouze 200–300 mm. Jde o kritickou oblast narušeného podloží. Pro nápravu tohoto stavu bude použito tzv. hřebíkování. Jedná se o zainjektování ocelových trubek osazených ve vrtech šikmo přes základy do pevného podloží. Toto lze rychle a účinně provést po osazení drenážních vrstev a tak zabránit následnému poklesu pod prohloubeným základem a nevytvářet  „hráz“ pro odvodňování podloží pod zbývající částí základů.
v Po odkrytí konstrukce krovu byl zjištěn jeho stav a bylo nutno provést u severního štítu jeho statické posílení ocelovým rámem s táhly.

Vzhledem k většímu rozsahu zjištěných víceprací, a tedy finančnímu navýšení ceny objektu, byla s touto problematikou seznámena městská rada, která rozhodla svolat na 9. 2. 2011 kontrolní den na stavbě za účasti zastupitelstva města. Během kontrolního dne seznámil  stavbyvedoucí a technický dozor investora přítomné členy zastupitelstva s postupem stavebních prací. Ze strany projektanta pak byli seznámeni s problematikou vzniklých víceprací a způsobem technického řešení jednotlivých statických poruch stavby. Po zodpovězení dotazů našich zastupitelů bylo konstatováno, že vzniklé vícepráce nemají vliv na termín dokončení stavby.
Vzhledem ke skutečnosti, že vysoutěžená cena dodávky stavby je o cca 3.500.000 Kč nižší, vzniká tím v rámci dotačního programu finanční rezerva použitelná na uznatelné náklady v rámci dotace stavby. A protože se v našem případě jedná o uznatelné náklady, bude rezerva použita na vícepráce (po nutné papírové válce) a regionální operační program poskytne dotaci na vícepráce ve výši 85 %.

         Zdeněk Šrom



Design By Macik