Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Bach a Vivaldi v Bystřici

Při dojednávání předplatného na letošní sezonu koncertů zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů nás oslovil její ředitel dr. Josef Němý s nabídkou, aby se Bystřice zapojila do festivalu Harmonia Moraviae. Vnímal jsem nabídku jakou milou pozornost za zájem, který bystřičtí milovníci vážné hudby věnují po léta umění zlínské filharmonie. Pan ředitel nabídl podmínky, za nichž nešel koncert odmítnout. Dramaturgie slibovala provedení děl dvou vrcholných představitelů barokní hudby – J. S. Bacha a A. Vivaldiho. Když jedna z hlavních příznivců bystřického hudebního života lékárna Salvia přislíbila koncertu podporu, nebylo proč se rozmýšlet. P. Stanislav Jordán, jak je u něj zvykem, ochotně umožnil využít ke koncertu krásnou barokní prostoru bystřického kostela.

Bachovo moteto „Jezu, meine Freunde“ patří mezi jeho nehranější a nejoblíbenější. Bach je napsal v Lipsku pro pohřeb manželky městského poštovního mistra. Hlavní melodie vychází ze staršího protestantského chorálu, které Bach s oblibou používal v orchestrálních dílech, ale především ve svých varhanních veledílech. Minimální orchestrální obsazení výtečně doplní sbor a sólisté, takže v akusticky vhodném prostoru dílo vyznívá jako proporčně vyvážený celek.
Ve druhém Bachově díle, které bylo na programu, Ouvertuře g moll, byl orchestr ještě více zredukován, a přesto naplnil prostor chrámu plným zvukem. Skladba je složena z částí spíše tanečních, má světský charakter a Bach ji použil při koncertech lipského Collegia musica.

Posledním, nejrozsáhlejším dílem programu bylo Magnificat Antonia Vivaldiho. Není tak populární jako Magnificat Bachovo, které jsme měli možnost slyšet před několika roky v Rajnochovicích při koncertu Letní školy barokní hudby. Ani ono však nepostrádá nic    z radostné hudební glorifikace Panny Marie. Na první poslech je patrné, že dílo pochází z italské hudební školy. Nabízí např. různé zvukomalebné variace, které oživují dojem posluchačů.
Hráči FBM měli na prozkoumání akustických podmínek prostoru jen jednu krátkou zkoušku, přesto ale obstáli se ctí. I když instrumentalisté nejsou specialisty na autentické provozování barokní hudby, byli pozornými partnery sboru i sólistům.


Ze sólistů Kamily Zbořilové, Kamily Mazalové, Jana Turčínka a Vítězslava Šlahaře je těžké někoho vyzdvihnout. Jsou zasvěcenými a osvědčenými interprety barokní hudby, dobře je známe z koncertů Letní školy barokní hudby. Kdo je pravidelným návštěvníkem jejich koncerů, vnímá jejich umělecký růst, stejně tak jako poctivou uměleckou dřinu hráče na varhanní pozitiv Lukáše Vendla, který s láskou a pokorou vytváří basso continuo, když před tím dvě hodiny ladí „barokní“ techniku.


Manželé Tereza a Roman Válkovi připravili sbor i orchestr s péčí sobě vlastní. Sbormistryně měla trochu lehčí úlohu, protože se sborem The Czech Ensamble Baroque-Choir i sólisty pracuje systematicky v průběhu delších časových celků. Dirigent má všechny skladby zažité, diriguje proto s lehkostí a přehledem, je pozorný ke zpěvákům i instrumentalistům, jeho gesto je přehledné a snadno čitelné.
Posluchačsky slušně navštívený koncert byl příjemným zpestřením bystřického kulturního života. Snad podobný koncert nebyl posledním a Harmonia Moraviae najde cestu do Bystřice i v příštích letech. Zlínská Filharmonie B. Martinů si zaslouží náš dík.
             PaM



Design By Macik