- Archiv Zpravodaje
- 2009-12
- 2010-01,02
- 2010-03
- 2010-04
- 2010-05
- 2010-06
- 2010-07,08
- 2010-09
- 2010-10
- 2010-11
- 2010-12
- 2011-01,02
- 2011-03
- 2011-04
- 2011-05
- 2011-06
- 2011-07,08
- 2011-09
- 2011-10
- 2011-11
- 2011-12
- 2012-01,02
- 2012-03
- 2012-04
- 2012-05
- 2012-06
- 2012-07,08
- 2012-09
- 2012-10
- 2012-11
- 2012-12
- 2013-01,02
- 2013-03
- 2013-04
- 2013-05
- 2013-06
- 2013-07,08
- 2013-09
- 2013-10
- 2013-11
- 2013-12
- 2014-01,02
- 2014-03
- 2014-04
- 2014-05
- 2014-06
- 2014-07,08
- 2014-09
- 2014-10
- 2014-11
- 2014-12
- 2015-01,02
- 2015-03
- 2015-04
- 2015-05
- 2015-06
- 2015-07,08
- 2015-09
- 2015-10
- 2015-11
- 2015-12
- 2016-01,02
- 2016-03
- 2016-04
- 2016-05
- 2016-06
- 2016-07,08
- 2016-09
- 2016-10
- 2016-11
- 2016-12
Hlavní nabídka
Improvizace Zuzany Malénkové
- Beseda o Venezuele
- Bystřické golfistky získaly na Europa Cupu v Portugalsku 4. místo
- Bystřičtí páni 9
- Dějiny Bystřice a světa v zápiscích (léta 1898–1900)
- Dobrodružství kapříka Metlíka
- Dopisy z Ennis
- Draci v Brusném záviděli letadlům
- Drakiáda v bezvětří nervy otců prověří
- Harapáky jezdí taky
- Házená
- Informační centrum
- Jaké bylo počasí v měsíci září 2012
- Jednání o Podhoranu skončila
- Jsem básník! Vojtěch Jasný v Bystřici
- Knihy do domu
- KNIŽNÍ NOVINKY V MĚSTSKÉ KNIHOVNĚ
- Kopaná
- Kostel sv. Jiljí – odvodnění a archeologické nálezy
- Lípa spadla do řeky
- Logopedická třída
- Minigolf – Grand Prix v Rakovníku
- Módní přehlídka napříč staletími
- Obrazy světa, který známe
- Obří nádrže na pohonné hmoty v Loukově stavbou roku
- Pamětníci, zastavte se u nás
- Podhostýnská mše – premiéra!
- Problém zámecký park
- Rozloučení
- Společenská kronika
- Sportovní odpoledne v Sovadině
- Starosta Zdeněk Pánek je novým krajským zastupitelem
- Volby do zastupitelstev krajů 2012 – jak volili Bystřičané
- Výsledky sčítání lidu, domů a bytů 2011v Bystřici a okolí
- ZPRÁVIČKY ZE VČELÍNA
- Zvířátkový les
Improvizace – tak nazvala Zuzana Malénková svou výstavu, instalaci, která byla k vidění od 13. do 21. října v bystřickém zámku. Klasik české kunsthistorie J. Hlaváček napsal: „Představa o umění jako hotovém a jednou provždy dokončeném domě, do kterého lze vstoupit, v němž lze pobýt, nechat se hostit povznášejícími a hladivými dojmy krásna, a takto posílen z toho domu vyjít do špinavého života – taková představa je sice běžná, ale mylná.“
Zuzana Malénková si pro „svůj dům“ vybrala druhé patro zámku, které svou syrovostí a neukončeností pomohlo podtrhnout účinek jejích obrazů. Nabídla v něm svůj sklad (bazar) vzpomínek na každodenní drobné všednosti, kdy modelem jsou jí věci nejbližšího okolí: interiér pokoje, detaily z koupelny nebo krajiny vnější, jako řepkové pole, mosty, či industriální konstrukce staveb. Stejně tak jako kdysi bílé stěny či drahé tapety honosných interiérů zámku postupně pokrývá grafika prachu a plísní, stíny otisků dřívějšího mobiliáře či různých sond, tak i na původní náměty obrazů jsou vrstveny další a přepisují původní příběh do nového významu, jiné vzpomínky a nálady. Tato proměnlivost, nestálost až tekutost paměti se stává vlastně hlavním tématem – zdrojem inspirace.
Ambicí Zuzany Malénkové patrně není, aby divák její asociace a vzpomínky dešifroval. Každý máme své vzpomínky a jejich emoce jsou vždy obtížně přenosné na druhého. Zuzana Malénková chce spíše ukázat, jak se představa nebo vzpomínka během její tvorby proměňuje, jak jedna myšlenka ovlivňuje druhou a jeden tah štětce evokuje ten další. Snaží se dát najevo, že vidění je aktivita, a nikoliv pasivní nazírání. Nabízí tedy možnost podívat se na svět jinak, z více úhlů a časových rovin. Příkladem může být vzpomínka na krajinu dětství, kterou překrývá skvrna hlásící se svými kvalitami a pomalu narůstá, jak výtvarnice bojuje a hraje si s její hlasitou hmotou, takže nakonec barva vše překrývá a přepisuje krajiny do jiné, nové podoby. Je vidět, že Zuzana Malénková nechce divákovu mysl paralyzovat nabídkou konkrétního okamžiku, protože ví, že na tuto chvíli, tuto vzpomínku, navazuje další a další. Příběh bude pokračovat a proměňovat se zase v něco zcela jiného.
A tak se nabízí otázka, co je umění, co je krása? Je to rádoby krásný a drahý obraz pověšený nad sedačkou, či řečeno s Ferlinghettim: „Ne, já spal s krásou/ podivínsky po svém/ párkrát jsem se s krásou/ lačně miloval v posteli/ a pak ze mě vystříkla nějaká ta báseň/ a pak ze mě vystříkla nějaká ta báseň/ na tenhle boschovský svět....“
Co je krása, co je umění? Nevím, nechám to na vás. Mně stačí radost z toho, že člověk se nebojí hledat a jít svou vlastní cestou.
fn
©Městský úřad Bystřice pod Hostýnem
Design By Macik