Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Sociologický průzkum mezi obyvateli Bystřice pod Hostýnem

Dotazníkový průzkum  zaměřený na spokojenost obyvatel s různými aspekty života ve městě zpracovává v těchto dnech bystřická radnice. K dispozici jsou již všechna data a grafy, vyhodnocují se takzvané volné otázky se stovkami individuálních námětů a připomínek. Závěrečné podrobné vyhodnocení sociologického průzkumu bude zveřejněno na městském webu (www.bystriceph.cz) v polovině května.


Počátkem roku 2012 byly letáky prostřednictvím České pošty doručeny do 3 453 domácností v Bystřici pod Hostýnem a integrovaných obcích. Pokud chtěl za domácnost odpovídat více než jeden respondent, byly dotazníky volně ke stažení na internetu nebo je bylo možné přímo zodpovědět elektronickou formou. Návratnost dotazníků činila 22,25 %, ze 768 dotazníků doručených zpět bylo po kontrole využito 755 z nich (21,87 %). Vzorek vyšší než 10 procent je obecně považován za relevantní.

Demografické údaje
Dotazník byl členěn do několika témat týkajících se života ve městě a jeho kvality. Úvodní demografické údaje ukázaly, že se do šetření zapojili zejména občané střední a starší generace, téměř 80 % z nich je starších 40 let. Největší skupinou byli lidé nad 60 let (43,3 %), potom občané e věku 40–60 let (35,6 %) a 20–40 let (19,9 %). Ženy zapojené do šetření (59 %) mírně převážily účast mužů (41 %). Z pohledu sociálního postavení převažovala skupina nepracujících (senioři, studenti, ženy na mateřské dovolené), kterých bylo 48,5 % ze všech respondentů,  dalších 40 % patří k ekonomicky aktivní skupině.

Životní prostředí
První oblastí zkoumání byl stav životního prostředí v Bystřici p. H. Celkem 47 % dotázaných považuje čistotu města za dostatečnou a dalších 41,5 % má jen dílčí výhrady. Hlavním důvodem nespokojenosti byly psí exkrementy a špatně udržované silnice v okrajových částech města. V otázce na spokojenost s veřejnou zelení ve městě a péči o ni vyjádřilo svou spokojenost 69,3 % respondentů. Nespokojení občané požadují zejména větší výsadbu stromů a květin, úklid travnatých ploch v parku Zahájené a nelíbí se jim ani kácení stromů. Pokud se týká zimní údržby, 75 % odpovídajících je s údržbou cest, chodníků a veřejných prostranství ve městě spokojeno, z toho 61% bez výhrad. V připomínkách zazněla nejčastěji  kritika špatně udržovaných chodníků, komunikací a dlouhé čekání na úklid sněhu. Nejčastější připomínkou v tzv. otevřené otázce, kam mohli občané psát své postřehy a názory, byl nedostatek kontejnerů na odpad, malé postihy neukázněným pejskařům nebo znečištěné ovzduší (v zimním období). Celkem bylo zpracováno 266 různých připomínek.

Výstavba města
Další oblast výzkumu se zabývala nabídkou služeb ve městě – obchodní sítě, telekomunikace, osvětlení, kanalizace a další služby. S nabídkou služeb vyjádřilo spokojenost 60 % respondentů, nejméně spokojeni byli mladí lidé do 20 let. Důvodem nespokojenosti je podle 161 zdůvodnění  zejména nedostatečná obchodní síť a málo nákupních středisek, v kontrastu s velkým množstvím asijských obchodníků. V menší míře si občané stěžovali na špatný stav veřejného osvětlení, provozní dobu České pošty či špatný stav kanalizací. V otevřené otázce respondenti nejčastěji uvedli, že by si přáli opravené chodníky (32,2 %), nové byty (9,3 %) nebo opravu veřejného osvětlení (8,6 %).

Sociální záležitosti

V oblasti sociálních záležitostí byly občanům položeny otázky týkající se bydlení, zaměstnanosti a zdravotnictví, včetně sociálních služeb. Otázka na dostupnost bydlení v Bystřici p.H. a okolí byla pro řadu respondentů patrně neadresná, neboť zhruba třetina z nich se o  možnosti bydlení aktuálně nezajímá a žádné nehledá (odpovědi „nevím“ dosáhly 31 %). Téměř polovina respondentů uvedla, že je s dostupností domu či bytu spokojena a příležitosti jsou pro ně dostatečné. U nespokojených občanů převažovalo finanční hledisko. Odpovědi na otázku, zdali je informační servis o nabídce práce v Bystřici p. H. dostatečný, zase ukázaly rozdílnost vnímání u jednotlivých sociálních skupin. Občané, kteří jsou momentálně bez práce, jsou v celé polovině s nabídkou nespokojeni.  Domnívají se, že je zda málo pracovních nabídek a příležitostí, nelíbí se jim kvalita poskytovaných služeb nebo nedostatek inzerátů.. Senioři naopak žádnou práci nehledají a převažuje u nich odpověď „nevím“ .
Zato v následující otázce týkající se nabídky a úrovně sociálních a zdravotních služeb ve městě byli senioři nad 60 let s úrovní poskytovaných služeb převážně spokojeni (71,4 %). Pouze 13,5 % respondentů považuje nabídku na nedostatečnou a s úrovní služeb nejsou spokojeni. Ve svých připomínkách respondenti nejčastěji zmiňovali nedostatek odborných lékařů (revmatolog, kardiolog), absenci dětské pohotovosti či dlouhé čekací doby na odborná vyšetření. Občané ve svých stanoviscích také vznášeli požadavek na lepší přístup pracovníků zdravotních a sociálních služeb a někteří si přáli zvýšit počet mladých lékařů.

Dopravní infrastruktura
V oblasti dopravní infrastruktury byla zaznamenána největší nespokojenost respondentů. Výzkum se zaměřil na jejich spokojenost s dopravní sítí (silniční, železniční, parkoviště, autobusové zastávky apod.) a službami s ní spojenými (dopravní obslužnost). Celkově je s dopravní infrastrukturou spokojeno 51,9 %. Za nedostatečnou ji ale považuje 233 respondentů (30,9 %), zejména podnikatelé a zaměstnanci ve věku 20–40 let.  Hlavním důvodem nespokojenosti je nedostatek parkovacích míst (26,4 %), špatný stav komunikací (15,3 %) či chybějící obchvat města (12,4 %). Nedostatek autobusových spojů v okrajových částech města, o víkendech či jejich návaznost na jiné linky kritizovalo 23 osob.
V otevřené otázce na možnosti zlepšení stavu bylo zpracováno 456 odpovědí. Občané by chtěli vybudovat nová parkovací místa, především v centru města,  na sídlišti a přilehlých ulicích Školní a Topolová a v ulici Vsetínská. Kromě oprav chodníků a komunikací by si někteří obyvatelé přáli zřídit městskou dopravu.

Kultura, vzdělávání a volný čas
Tři otázky v této sekci odrážely věk a zájmy respondentů. Společně s věkem stoupalo i procento odpovědí „nevím“, zejména v oblasti sportovního vyžití či stavu bystřických škol.
Pokud jde o stav sportovních zřízení a možnosti sportovního vyžití, spokojenost vyjádřilo 45 % respondentů, zatímco nespokojenost 22,8 %. Téměř třetina odpovídajících si vybrala neutrální možnost „nevím“. Nejčastějšími důvody nespokojenosti byla podle 196 zpracovaných připomínek zejména absence krytého bazénu (23 %), cyklostezek do okolních vesnic a měst (11,7 %) či zimního kluziště (10,2 %). V oblasti kulturního a volnočasového vyžití ve městě vyjádřilo svou spokojenost s nabídkou 50,7 %  účastníků výzkumu. Za nedostatečnou ji považuje 23,2 % a dalších 26,1 % zvolilo možnost „nevím“.  Nejčastějším důvodem nespokojenosti byl nedostatek kulturního vyžití, zejména divadelních představení a koncertů populární hudby.
Pokud jde o dotaz na spokojenost s technickým a provozním stavem základních a mateřských škol, odpověď „nevím“ zvolilo 56,4 % respondentů, zejména ve skupinách 40–60 let a nad 60 let. Celkem 37 % ze všech respondentů vyjádřilo svou spokojenost a 6,6 % nespokojenost se stavem bystřických škol.
Spontánní reakce dotazovaných zachytila tzv. volná otázka, v níž mohli občané vyjádřit své názory na tuto oblast bez omezení či výběru odpovědí. Ovšem 82 % dotazovaných této možnosti vůbec nevyužilo. Z vyplněných připomínek převládal požadavek na větší počet kulturních a společenských akcí, rekonstrukci koupaliště nebo  pořádání přednášek a vzdělávacích kurzů.

Občanské záležitosti, ochrana a bezpečnost ve městě
V této oblasti byly zjišťovány názory obyvatel na informovanost o dění ve městě a činnosti úřadu, na spokojenost se službami úředníků a stav bezpečnosti. Nechyběla ani závěrečná možnost vyjádřit své připomínky a náměty. Pokud jde o dostatečnou informovanost o činnosti orgánů města a městského úřadu, svou spokojenost vyjádřilo 57,4 % respondentů. Dalších 23,3 % dotázaných o této oblasti neví nebo se o ni nezajímá a pro 146 osob (19,3 %) je úroveň informovanosti nedostatečná. Nejčastějším důvodem nespokojenosti byla špatná slyšitelnost městského rozhlasu (37,5 %) v některých ulicích města (Mlýnská, Pod Platany, Palackého, Sídliště) nebo malá informovanost o dění na městském úřadě (34 %).
Dotaz na zdroje informací o dění ve městě ukázal obecný trend, že mladí lidé do 40 let využívají zejména internet, zatímco občané nad 60 let čerpají informace hlavně ze Zpravodaje.  Celkově se Zpravodaj vyskytoval jako převažující zdroj informací ve 33,1 % odpovědí, následovali „příbuzní, známí, přátelé, sousedé“ (23,4 %), internet (19,8 %), regionální noviny (15,3 %) a v menší míře městský rozhlas, plakáty, úřední deska, městský úřad, restaurace a infocentrum. Nejvyšší počet návrhů a připomínek (1 078) byl zaznamenán u dotazu na možnosti zlepšení práce úředníků. Většina respondentů by chtěla zlepšit ochotu a vstřícnost úředníků (39,8 %) a rychlost vyřizování svých záležitostí (21,1 %), v menší míře by si občané přáli větší odbornost pracovníků ve veřejné správě a lepší dostupnost jejich služeb. Spokojenost se službami úřadu vyjádřilo v kategorii „jiné“ 139 dotazovaných (66,5 % v této kategorii ).
Pokud se týká bezpečnosti ve městě a okolí, více než polovina (53,2 %) odpovídajících se zde cítí bezpečně, 214 dotazovaných (28,3 %) neví a pro 139 občanů (18,4 %)  ve městě bezpečno není a uvítali by nějaká opatření. Hlavními důvody nespokojenosti byl zejména vandalismus, nedostatečné hlídky městské policie v nočních a ranních hodinách, přítomnost romského etnika, narkomanů, podnapilých lidí a velký počet heren. Možnosti volně vyjádřit své náměty využilo v oblasti občanských záležitostí, bezpečnosti a ochrany 262 respondentů a opakovaly se zde náměty uvedené v předchozích otázkách. Občané chtějí zejména slyšitelný městský rozhlas, lepší práci městské policie, zákaz přistěhování nepřizpůsobivých obyvatel, zrušení heren a dodržování nočního klidu.

Ekonomický rozvoj města
V oblasti ekonomického rozvoje města byly občanům položeny dvě otázky. První se týkala cestovního ruchu a druhá podpory podnikatelského prostředí. Ani zde nechyběla možnost otevřeně vyjádřit své názory a podněty.
V první otázce se měli respondenti vyjádřit, zda se domnívají, že město Bystřice pod Hostýnem využívá dostatečně svých možností v oblasti cestovního ruchu. Polovina z nich (50,7 %) uvedla, že neví, za dostatečné je považuje 25,4 %  a za nedostatečné 23,8 % respondentů. Hlavními důvody nespokojenosti byl nedostatek ubytovací kapacity, malá propagace regionu, úpadek turistického ruchu či nevyužívaný zámek.
Malý zájem měli respondenti o  dotaz na dostatečnost podpory podnikatelského prostředí ve městě (rychlost vyřízení živnostenského oprávnění, podpora ze strany města apod.). Mezi respondenty totiž převažovali nepracující, zejména senioři, kteří se v této oblasti neorientují. Z odpovědí vyplynulo, že 74,3 % respondentů neví, zdali je podpora podnikatelského prostředí dostatečná, a zbývající část respondentů se z poloviny přiklonila k odpovědi „ano“ (12,7 %) a z druhé poloviny k odpovědi „ne“(13 %). Nespokojení občané se podle vyplněných připomínek domnívají, že je zde špatná podpora podnikání a místních podnikatelů ze strany města. V otevřené otázce na možnosti zlepšení ekonomického rozvoje města se vyjádřilo 87 respondentů, většina (88,5 %) se k otázce nevyjádřila. Jako největší překážku v rozvoji měst vnímají nespokojení respondenti nedostatek pracovních míst a příležitostí a chtěli by podporu pro místní české obchody.

Místní části Bílavsko, Hlinsko p. H., Rychlov a Sovadina

Možnosti komentovat situaci v místních částech využilo v dotazníku 42 občanů, kteří vznesli 65 připomínek. Největší zastoupení měl Rychlov (16 obyvatel a 25 námětů), dále Hlinsko p. H. (12 občanů a 21 námětů), Bílavsko (10 občanů a 15 námětů) a Sovadina  (4 občané a 4 náměty).
V Rychlově by lidé uvítali opravu komunikací a chodníků, opravu autobusové zastávky, opravu mateřské školy nebo nové prostory pro místní knihovnu. V Hlinsku pod Hostýnem by kromě oprav vozovek a chodníků přivítali i ukazatel rychlosti projíždějících vozidel, rekonstrukci vodovou, kanalizace a čističky a opravu vlakové zastávky. V Bílavsku by chtěli lidé vlakovou zastávku vybudovat, dále zřídit přechod pro chodce nebo vybudovat přírodní vodní nádrž. V Sovadině by chtěli dotazovaní lépe udržovat obec, opravit komunikace a zajistit místní obchod s potravinami.

Tolik ke statistickému zpracování dotazníků. Samozřejmě že kolem každé otázky, každé oblasti i každé jednotlivé odpovědi je možné vytvářet další kombinace výsledků v návaznosti na věk, pohlaví, zaměstnání či zájmy jednotlivých respondentů. Připomínky z jednotlivých oblastí budou předány zodpovědným osobám a město se bude snažit o jejich řešení. Ne vždy a ne každému je ale možné vyhovět, to si jistě uvědomujeme. Převládající požadavky budou přeneseny do návrhu Strategie města Bystřice pod Hostýnem pro další období.
Děkujeme všem, kteří se dotazníkového výzkumu zúčastnili a aktivně se zapojili do analýzy současného stavu v Bystřici pod Hostýnem.

-jan-



Design By Macik