Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Restaurátoři dospěli k Pilátovi

Na jaře 2013 prezentovali manželé Vojtěch a Passionaria Paříkovi, akademičtí sochaři a restaurátoři, první část autorské kopie keramického mozaikového obrazu I. zastavení hostýnské Jurkovičovy křížové cesty.  Záchrana unikátní mozaiky Jano Koehlera Pilátův soud stále pokračuje, a přestože tvůrci zpočátku odhadovali délku prací na jednom zastavení na tři roky, hotova je už třetí čtvrtina realizace. Tvorba repliky začala v levém dolním rohu obrazu u nohy Věčného žida, letos dospěla až k zádům Piláta Pontského. Dokonalá replika umístěná ve speciálním rámu z nerezoceli a krytá oboustranně laminovanou deskou z expandovaného skla, jež má stejnou tepelnou roztažnost jako keramika, překryje původní poškozenou, nyní stabilizovanou mozaiku.


„Troufám si říct, že je to nejdůležitější čtvrtina z celého obrazu,“ říká restaurátor Vojtěch Pařík o aktuálně dokončené části. „Tady na Hostýně není unikátem Foerstrova mozaika na čele chrámu, ale tohle první zastavení. Mistr Koehler ho tvořil jako poslední v řadě a měl už za sebou těžce nabyté zkušenosti. Tady Koehler vstoupil do kubismu a začal rozkládat obraz na jednotlivé plochy. 


Největší výrazovou sílu má složitá Pilátova hlava. On symbolizuje dnešního normálního člověka, ale má v sobě skepsi. Studovali jsme každou linii na jeho hlavě. Například linka, která prochází jeho rtem, má proměnlivou sílu. Absolutně přesná grafika je u Koehlera zásadní. Také na Pilátových nohou jsou zajímavé detaily, napětí, křivky.“ Jak říká Vojtěch Pařík, zvláště komplikované je nanášení glazur, protože do jejich tvorby „zasahují živly“. Někdy se na glazuře tvoří reliéfní vrstvy nebo vzniknou drobné kazy, které jsou však, jak připomíná Vojtěch Pařík, tím, co odlišuje uměleckou práci od studené průmyslové dokonalosti. Právě tyto nerovnosti vytvářejí speciální hru světel a proměnlivé barevné odstíny. „Glazovaný kachel není jen plocha, on je to reliéf, práce pro sochaře. Mistr Koehler musel donutit keramiky, aby dokázali nanést glazury plasticky. Myslím, že z glazury do té doby ještě nikdo nemodeloval.


A u Krista došel Koehler k úplnému vrcholu. Na mozaice vidíte jeho zpocenou pokožku, vodní kapky. Dlaždice, na nichž stojí, vytvářejí pocit prostoru. Přesně podle evangelia sv. Jana vytvořil Koehler na obraze „místo dlážděné“, kde se soudily pře. Vrcholem Koehlerovy tvorby jsou podle mne také Pilátovy ruce. Tekoucí voda, rozložení světel, lesky na míse, do které svítí slunce…“     


Pro letošní rok jsou práce na autorské kopii Koehlerova mozaikového obrazu Pilátův soud uzavřeny. V příštím roce bude dokončena poslední čtvrtina díla, včetně bordury, a obraz osazen do připraveného rámu. Zbývají také závěrečné retuše a úprava barevnosti spár. Na závěr bude plátkovým zlatem prosvícena Kristova svatozář.
msch



Design By Macik