Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Vlaky, autobusy a osobní automobily propojí nový přestupní terminál

Zřízení přestupního terminálu v lokalitě železniční stanice Bystřice pod Hostýnem, který by vyřešil problém návaznosti veřejné dopravy a zrychlil přestupy mezi vlaky a autobusy, je cílem projektu zpracovávaného městem Bystřice pod Hostýnem. Studii, podle níž město postupuje, zhotovila olomoucká firma Dopravní projektování, s. r. o. Výzvu k předkládání projektových žádostí vyhlásil v letošním roce výbor Regionální rady soudržnosti Střední Morava, a to v prioritní ose 1.2.1. Rozvoj integrovaného dopravního systému, přestupní terminály a zastávky. Městská rada vyslovila souhlas s podáním projektu nazvaného oficiálně „Přestupní terminál v Bystřici pod Hostýnem“.

Projekt řeší svízelnou situaci cestujících, kteří přijíždějí do Bystřice pod Hostýnem hromadnou dopravou či osobním automobilem. V současné době je velmi komplikované zjistit například v prostorách železniční stanice  informace o autobusových spojích, cesta na nové autobusové nádraží je neznačená a poměrně dlouhá. Jen málo autobusových linek zajíždí blíže k vlakovému nádraží – do prostoru starého autobusového nádraží s nástupními ostrůvky vzdáleného od železničních nástupišť asi 100 m. Nedostatečné jsou také parkovací plochy před bystřickou železniční stanicí a propojení individuální automobilové dopravy, případně cyklodopravy, s hromadnou.

Předmětem projektu je tedy výstavba a modernizace přestupních terminálů a zastávek veřejné dopravy v prostoru před nádražím ČD a v prostoru centrálního autobusového nádraží. Studie  předpokládá vybudování nových nástupních hran u vlakového nádraží. Stávající parkoviště před vlakovým nádražím se podle ní mělo přesunout  mezi staré autobusové nádraží a restauraci U nádraží. Tato parcela je ale soukromá, a přestože bylo zažádáno o odkoupení, doposud se nezdařilo. Proto se počítá s druhým návrhem parkoviště, a to přímo na starém autobusovém nádraží, na zatravněné ploše uprostřed, na parcele, kterou vlastní město Bystřice pod Hostýnem. Zde je navrženo 38 parkovacích míst, vč. míst pro tělesně postižené. Parkoviště si vyžádá i nové kvalitní osvětlení. Cílem je zavést moderní oblíbený systém parkování P+R („park and ride“ – „zaparkuj a jeď“, tedy doslova – odstav automobil a pokračuj dál hromadnou dopravou).
Nynější parkoviště před nádražní budovou začne sloužit jako točna autobusů zajíždějících k nově vybudovaným nástupním hranám. Studie předpokládá dvě krytá značená bezbariérová nástupiště vybavená digitálními tabulemi s cílem a trasou odjíždějící linky a případnými informacemi o zpoždění. Informace budou jak vizuální, tak hlasové, včetně akustických signálů. Přímo k vlakovému nádraží by mělo zajíždět z centrálního autobusového nádraží větší množství spojů než doposud.

Také centrální autobusové nádraží bude renovováno, dojde k rekonstrukci povrchu, bude vybaveno novými jinak směrovanými bezbariérovými nástupními ostrůvky se zastřešením  a související infrastrukturou. Nezanedbatelnou položkou v rozpočtu projektu je také mobiliář obnovených nádražních prostor – stojany pro 20 kol, lavičky, odpadkové koše, informační tabule, směrovky atd.

 

Původní studie zahrnovala i možnou změnu organizace dopravy mezi oběma nádražími, zjednosměrnění ulice Nádražní, která by se stala příjezdovou komunikací, a opravu ulice Mlýnské, po níž by se od nádraží ČD odjíždělo. Opravy komunikací však do projektu zahrnout nelze, šlo by o neuznatelné výdaje. Stavět se ovšem bude lávka pro pěší a cyklisty (obě nádraží by měla být lehce přístupná a využitelná i pro cyklisty) paralelně s mostem přes Bystřičku na Mlýnské, a to na vlastní náklady města s využitím prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury, o něž se chystá město žádat. Celkové náklady projektu „Přestupní terminál v Bystřici pod Hostýnem“ se podle odhadů pohybují ve výši 25 000 000 Kč, maximální možná dotace, kterou lze z ROP NUTS II Střední Morava na tento projekt získat, je 25 milionů korun, 15 procent z celkové výše nákladů ale musí město hradit z vlastních zdrojů.

Projekt „Přestupní terminál Bystřice pod Hostýnem“ úzce souvisí s projektem Zlínského kraje na podporu veřejné dopravy v regionu. Záměr integrovaného a individuálního projektu KORIS (komplexní odbavovací řídicí informační systém) schválila rada KÚ Zlín koncem února letošního roku.           

msch



Design By Macik