Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Ohlédnutí za Dnem Země

„Co je vyhynutí kondora pro dítě, které nikdy nevidělo vránu?” Robert Michael Pyle
 
V posledních letech dochází v životě dětí k hluboké změně ve vnímání přírody – děti tráví čím dál více času před obrazovkami médií a dříve tolik rozšířený pobyt venku v přírodě se dá počítat na pouhé minuty. V dnešním přetechnizovaném světě tak prosedí téměř celý den mezi čtyřmi stěnami. Vědecké studie z celého světa dávají tuto změnu životního stylu do souvislosti s mnoha problémy, které se u dětí v rostoucí míře objevují: epidemií obezity, chatrným zdravím, psychickým stresem i poruchami pozornosti a učení. Ukazuje se, že přirozený kontakt s přírodou má dalekosáhlý přínos pro rozvoj dětské osobnosti, děti jsou zdravější, spokojenější a lépe se učí.


A tak jsme vyrazili ven – propojit teoretické znalosti z výuky se světem okolo nás, blíže poznat Bystřici pod Hostýnem a její okolí, pomoci krajině zbavit se odpadků. Projektový den, do kterého se zapojili všichni žáci a učitelé naší školy, proběhl 22. dubna. Tento den slaví naše Země svátek. I my jsme se k oslavám tohoto mezinárodního svátku připojili, protože jen ten, kdo přírodě rozumí, ji dokáže chránit.


A co všechno třídní učitelé se svými žáky podnikli? První ročník vyrazil do Pohádkového lesa. Čtení a poslech Pohádek z mechu a kapradí vystřídala lesní zvířata v pohádkách i vyprávění o významu lesa zakončené vycházkou a pozorováním jarní přírody.

Na čtyři roční období a ochranu přírody se zaměřili žáci druhých tříd. Dopoledne plné tematického povídání o ochraně přírody, luštění křížovek a kvízů také doplnila vycházka do přírody.

Stopy, které zanechalo jaro v přírodě, hledali žáci 3. ročníku. A jakou stopu že to našli? No přece čápa bílého, který pravidelně hnízdí v Sušilově ulici. Nejprve se na výzvědnou výpravu dobře teoreticky připravili – sledovali pomocí on-line kamery život v čapím hnízdě v Dubné, hledali zajímavosti na internetu a poměřili své síly při luštění rébusů, kvízů a doplňovaček.

Třídy 4. B a 5. B se zapojily do celorepublikové výtvarné a literární soutěže nazvané Zelená mapa okolí školy. Soutěž vyhlásilo sdružení Auto*Mat, které mimo jiné prosazuje lepší prostředí pro kvalitní  život ve městě, podporuje veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Mapa vychází z mezinárodního projektu Green Map, jehož je součástí (viz http://www.greenmap.org/). Žáci prošli část Bystřice pod Hostýnem, ve škole pak získané materiály zpracovali a vytvořili projekt Zelená mapa okolí školy. Zkoumaná místa zaznačili do mapy, doplnili různými zajímavostmi a získané materiály použili k výzdobě třídy.

Žáci 5. B zpracovali také video. Dopoledne s památnými stromy v Bystřici pod Hostýnem prožili žáci 5. A. Jejich trasa vedla přes Kamenec a dále podél zámku kolem letitých platanů až ke starobylému dubu blízko Dubíčka. Děti se seznámili s historií těchto stromů, jejich významem, zjišťovali jejich stáří, výšku i šířku. Víte, že strom potřebuje ke svému životu spousta dalších živočichů?

Žáci 6. B vyrazili Po stopách vody k Německému lomu na Chvalčově, aby se podívali na právě se rozmnožující zástupce žab, a pak k říčce Bystřičce. Svým pozorováním prvních jarních kvetoucích rostlin a lovem vodních bezobratlých živočichů si doplnili teoretické učivo z hodin přírodopisu.

Na zástupce cestovní kanceláře, která vám ukáže zajímavosti Svatého Hostýna, si zahráli žáci 7. C a 8. B.  Po 80 schodech z hostýnského kamene nebo slezské žuly vystoupali pod baziliku a přečetli si první informační tabuli. Rozdělili se do skupin a začali plnit úkoly zadané v rámci cestovní kanceláře Hostýn. Ochotná paní Kocurková otevřela Svatohostýnské muzeum mimo sezonu a poskytla velmi poutavý výklad. Získané informace pak žáci využili při práci s pracovními listy. Osmá B se také zastavila u větrné elektrárny, kde byla s panem Jankem domluvena krátká přednáška o historii, fungování a významu této stavby. Ještě dopočítat schody k Vodní kapli (celkem 242), vyzkoušet úžasnou akustiku uvnitř a pak návrat zpět do Bystřice.

Odpad je věc, kterou produkujeme a se kterou si musíme také umět poradit. S jakými druhy odpadu se setkáváme, jak správně třídit a co se děje se směsným odpadem, osvětlil celé 8. C přímo na bystřické skládce Ing. Režný. Přesvědčili jsme se na vlastní oči, že i tak nepopulární místo, jako je skládka komunálního odpadu, může být důstojné a kultivované. Exkurze nenásilnou formou podpořila šetrné chování k přírodě a posílila vnitřní zodpovědnost každého z nás. Dopoledne završila analýza hospodaření s odpady na naší škole do projektu Ekoškola.


Deváté ročníky se zapojily do akce mikroregionu Podhostýnsko a Rescue teamu Hostýnské vrchy, letos v rámci  projektu Ukliďme Česko. Žáci prošli turistické trasy v Hostýnských vrších a zodpovědně vysbírali odpadky podél lesních cest mezi Tesákem a Hostýnem, Trojákem a Bludným až po Rajnochovice. Nevynechali ani nejfrekventovanější trasu mezi Tesákem, Kelčským Javorníkem a Rajnochovicemi.

Ing. Jitka Vašinová a PhDr. Michal Zicháček, Ph.D.



Design By Macik