Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Varhany v Bílavsku opět hrají

Ten, kdo zhruba před čtyřmi lety zavítal v době bohoslužeb do bílavského kostela, slyšel z kůru dýchavičný zvuk varhan, které doslova „mlely“ z posledního. Jejich technický stav byl natolik žalostný, že si i naprostý laik musel zoufat. Hrát něco jiného než doprovod kostelních písní nešlo. Nedovolovaly to závady všeho možného, od vzduchového ústrojí, přes nefunkčnost mnoha píšťal, hrozný stav kláves a pedálů, až po hlučnost motoru ventilátoru.


   Bílavská farnost má naštěstí kněze, který se stará nejen o duše farníků, ale také o stav kostela, jeho vybavení a vnější i vnitřní vzhled. Hned po svém příchodu do farnosti vyhodnotil pořadí nejnutnějších zásahů a pustil se do práce. Varhany přišly na řadu naštěstí hned po opravě střechy a odvlhčení zdiva kostela. P. Marek Výleta se svou pověstnou důsledností začal obíhat všechny potřebné instituce a úřady, aby získal nutná povolení, ale také peníze, protože od počátku bylo zřejmé, že oprava varhan (nijak velkých, ani cenných) nebude levnou záležitostí.


Organologickou prohlídku varhan Karla Antonína Neussera (1844-1925) provedl v roce 2008 organolog olomoucké arcidiecéze Jan Gottwald. Ve svém nálezu konstatoval, že se jedná o varhany z 2. poloviny 90. let 19. století. Nejviditelnější část varhan se nazývá prospekt. Je dělena do tří částí. V prostřední věži se nachází 9 kovových píšťal, v obou křídlech je jich  po 11. Nástroj má 5 rejstříků v manuálu, v pedálu je 1 rejstřík. Manuál (klávesnice) má rozsah     C–f3, pedál má rozsah C–h. Na hracím stole jsou i pomocná zařízení – pedálová spojka Coppell jako manubrium (tak se nazývá táhlo, kterým se zapíná nebo vypíná rejstřík a je umístěno nad klávesnicí). Nad pedálnicí jsou umístěny dvě šlapky, které mohou ihned změnit sílu tónů (mezzoforte a forte).
Jan Gottwald při prohlídce před restaurováním varhan konstatoval, že jsou

 ve špatném, téměř nehratelném stavu, a za zvlášť alarmující považoval ložiska aktivního červotoče. Jak se později ukázalo, červotočem byla rovněž téměř zničena podlaha kůru. Navrhl proto, aby se provedla celková restaurace varhan za použití nejnovějších poznatků z oboru varhanářství a pro tuto práci aby byl vybrán varhanář s licencí v oboru, který by garantoval zachování původního zvukového charakteru varhan a současně doopravil, popř. nahradil zničené části varhan tak, aby zůstal zachován jejich původní charakter. Ve svém posudku popsal,  jakým způsobem se musí restaurování provést.


Pro restaurování varhan byl vybrán varhanář restaurátor Jaroslav Stavinoha z Valašské Bystřice, který má mezi varhanářskou veřejností velmi dobrou pověst. Vzhledem k napadení podlahy kůru červotočem musel být celý nástroj rozebrán, přestěhován dílem od varhanářské dílny, zčásti do bývalé obřadní síně před bílavským  hřbitovem.  Díky příspěvku Místní akční skupiny Podhostýnsko byl pořízen pro varhany nový ventilátor. O vlastním  restaurování byla sepsána 30. 7. 2009 smlouva podle ní pak opravy probíhaly.


Varhanní skříni byla vrácena původní hnědá barva se zlacením. Všechny dřevěné části byly prolity a ošetřeny petrifikačními a ochrannými nátěry, mechanika nástroje byla seřízena, kožené části vyměněny nebo složitým a časově nesmírně náročným postupem ošetřeny a doplněny. Celkové náklady na rekonstrukci varhan činily 603 tisíc korun.


Každé takové časově, technicky i umělecky náročné dílo bývá slavnostně představeno veřejnosti. Stalo se tak i tentokrát. V neděli 30. března připravila farnost slavnostní požehnání varhan. Za krásného počasí se sešlo mnoho lidí, aby si poslechli, jak se restaurování zdařilo. Žehnání varhan se ujal spirituál olomouckého teologického semináře P. Petr Vrbacký spolu s iniciátorem celého díla P. Markem Výletou.  Uměleckého uvedení varhan se ujali manželé Ester a Ladislav Moravetzovi, kteří přednesli díla italského a německého baroka. Že je Ester Moravetzová velmi pohotovou a bezprostřední varhanicí, je již známo. Pro všechny, kdo nejsou v úzkém styku s Ladislavem Moravetzem, byl velmi krásným překvapením jeho pěvecký projev.  Přednesl, mimo jiné, výběr z Dvořákových Biblických písní. Myslím, že právě pro takový hlas Dvořák toto své dílo napsal.  Moravetzův jemný baryton je zvukově i technicky velmi tvárný a také technicky vyzrálý. Umí být stejně naléhavý, jako konejšivý a vroucný. Ve spojení se zvukem nových varhan si mohli posluchači skutečně vychutnat  umělecky i technicky výborně odvedenou práci. Po závěrečných tónech odpoledního koncertu posluchači pozásluze ocenili potleskem umění manželů Moravetzových. Nebylo však pochyb, že stejně se zasloužil potlesk i Mistr Jaroslav Stavinoha, který odvedl dokonalou práci. Kéž by také dostal před několika lety zakázku na opravu varhan v obou rusavských kostelích. Budou-li v jeho péči bílavské varhany i pro další léta, nemám o jejich osud nejmenší obavy. Kéž nám zní z výše kůru pod prsty všech varhaníků, nyní zvláště Tomáše Zapletala ml., který se ujal nelehkého úkolu farního varhaníka. Věřím ale, že nově zrestaurovaný nástroj hraje téměř sám. Všem, kdo se na tomto díle podíleli, přispěli jakkoliv k jeho zdárnému zakončení a pomohli k jeho uskutečnění, upřímné Pán Bůh zaplať.
                                                                         
PaM



Design By Macik