Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Varujte se předváděcích akcí!

Narůstající počet stížností z řad občanů, kteří při tzv. předváděcích akcích poznali na vlastní kůži „výhodnost“ nákupu od prodejců označovaných již vžitým výrazem „šmejdi“, řeší v poslední době Živnostenský úřad v Bystřici pod Hostýnem.  Přestože novela zákona o ochraně spotřebitele, která zpřísňuje pravidla pořádání předváděcích akcí (povinnost hlásit předem místo a datum konání akce, druh nabízeného zboží, pokuta za porušení zákona až 5 mil. korun), měla překazit tento druh byznysu, opak je bohužel smutnou a krutou pravdou. Podvodníci nacházejí nové způsoby, jak novelu zákona obejít.

Nejnovějším trikem je pořádání akcí pro uzavřenou společnost nebo párty pro úzkou skupinu lidí v domácím prostředí. Podvodem je dopis, v němž je občanům slibováno, že obdrží certifikovaný balíček, který dostanou až po zaplacení 500 Kč v připojené obálce. Dalším nechvalně známým trikem je rozesílání upomínky, ve které hlavně seniory vyzývají k uhrazení částky za fiktivní kartu členství ve spotřebitelském klubu. Místo účtu však je uvedeno pouze telefonní číslo zpoplatněné částkou 85 korun za minutu volání.

Pokud už se nabídkové akce účastníte, máte svá práva. Vždy prosím trvejte na dodržování všech svých práv. V případě, že dojde v průběhu akce k jejich porušení, akci neprodleně opusťte nebo se v žádném případě nezavazujte ke koupi nabízeného produktu.

Vaše nejdůležitější práva jsou:
• Nárok na odstoupení od smlouvy – dle zákona máte nárok vrátit zakoupené zboží do 14 dnů od jeho zakoupení a do 1 měsíce při dosud nedodaném zboží, a to bez uvedení jakéhokoliv důvodu.
• Nárok na reklamaci – při koupi zboží na předváděcí akci máte nárok na reklamaci stejně jako při nákupu v běžném kamenném obchodě. Záruční doba je tedy 2 roky od okamžiku, kdy si zboží převezmete. Prodejce je povinen vám sdělit, na koho se máte v případě vrácení zboží či jeho reklamace obrátit (musí uvést jeho jméno, sídlo a kontakt).
Na tuto právní ochranu však nemá smysl se příliš spoléhat. Firmy jsou obvykle po odjezdu z města nedohledatelné, když máte velké štěstí, vypátráte, že jednatel a sídlo jsou například někde v Maďarsku, anebo dokonce zcela zaniknou; pak se není komu odvolávat a po kom žádat vrácení peněz.
Živnostenský úřad proto doporučuje: Za žádných okolností nechoďte na předváděcí akce!!! Pokud se z nějakého důvodu rozhodnete na předváděcí akci jít, neberte si s sebou občanský průkaz. Prodejcům neříkejte ani nikam nepište, jak se jmenujete a kde bydlíte. Pokud na vás budou naléhat, své jméno i bydliště si vymyslete.
Pokud na vás bude činěn nátlak nebo vám bude vyhrožováno, zavolejte mobilním telefonem někomu ze svých blízkých nebo Policii ČR. Za žádných okolností nic nepodepisujte! Vyhledejte si na internetu předem veškeré informace o firmě, která akci pořádá, a přečtěte si reference a názory jiných zákazníků.

Kde hledat pomoc a na koho se obrátit
Firmy, které podnikají popsaným nekalým způsobem, mají velmi sofistikovaně zpracované spotřebitelské smlouvy a je s nimi nesmírně těžké pořízení při uplatňování spotřebitelských práv. Nejjistější způsob, jak se jednání s těmito firmami vyhnout, je nezúčastňovat se nabídkových akcí. V případě potřeby hledejte účinnou pomoc u dozorujícího státního orgánu, kterým je Česká obchodní inspekce. Proti konkrétní firmě, která porušuje zákon, doporučujeme podat podnět na příslušný živnostenský úřad. V případě podezření na spáchání trestného činu kontaktujte Policii ČR. Při řešení reklamací a stížností se obraťte na Sdružení českých spotřebitelů.
Snažte se prosím zachovat zdravý rozum a úsudek a nepodlehnout lžím a manipulacím prodejců.

MVDr. Josef Drda
vedoucí Živnostenského úřadu Bystřice pod Hostýnem



Design By Macik