Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Flétnistka Jarmila Janečková koncertovala v kostele sv. Jiljí

Nedělní podvečer 15. srpna 2010 přivítal v bystřickém kostele zajímavý orchestr, který hostoval v Bystřici pod Hostýnem poprvé. Smyčcový soubor byl složen ze dvou uskupení, pocházejících z regionu tzv. románského Švýcarska. Tvořili jej hudebníci ve věku 14–18 let. Pod vedením svého uměleckého vedoucího a dirigenta Théophanise Kapsopoulose přednesli mladí umělci díla tří různých hudebních období.


V první části zazněla Serenáda pro smyčce anglického skladatele Edwarda Elgara. Sukovsky znějící skladba vytvořila krásnou uvolněnou atmosféru letního podvečera. Mladí umělci zaujali především krásným tónem, jistým laděním a detailní znalostí skladeb.
Jako druhé číslo programu zazněla skladba prezentující umění 20. století v podobě Divertimenta pro smyčce Bély Bartóka. Tato skladba již v první větě dala zaznít motivům, které později Bartók zhutnil v jednom ze svých nejslavnějších děl, koncertu pro orchestr. Druhá věta odkázala na jeho pocit vykořenění a úděl psance žijícího v americkém exilu. Naopak třetí věta používá mnoho prvků lidového hudebního umění. I tuto skladbu předvedli mladí hudebníci s velikou dávkou porozumění. Dokázali, že ani moderní hudba jim není cizí.
Posledním číslem programu byl koncert Johanna Joachima Quantze pro flétnu a smyčce. To, čím byl pro varhany J. S. Bach nebo N. Paganini pro housle, tím byl pro flétnu právě Quantz. Snoubil se v něm vzdělaný pedagog a invencí nadaný skladatel.
Sólistkou jeho koncertu byla bystřická rodačka Jarmila Janečková (roz. Ševčíková), která žije v městě Fribourgu a učí zde na konzervatoři. Její podání sólového partu mělo všechny projevy vyzrálého sólistického umění. Jarmila Janečková má krásný „kulatý“ tón, umocněný bezvadnou technikou. V zaplněném kostele všem posluchačům dokumentovala, že je výtečnou sólistkou a ani pedagogické povinnosti ji neubraly nic z hráčských schopností.
Dirigent T. Kapsopoulos je disponovaný pro práci s mládeží. Dokáže ji motivovat, instruovat a využít hráčského potenciálu, kteří mladí muzikanti mají. Jeho dirigentské gesto je značně rozmáchlé, avšak umožňuje, aby je mladí umělci vnímali i periferním viděním, což je u této věkové kategorie velkou výhodou. Program koncertu měl s hudebníky připraven do všech podrobností, velmi pečlivě udával nástupy a bylo zjevné, že mladí jsou na něj zvyklí. Orchestr se představil ve výtečném světle.
Nedělní koncert byl příjemným zpestřením prázdninové kulturní nabídky.
                                                                                                                                              PaM



Design By Macik