Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Renovace bystřických nádraží

Na titulní straně minulého Zpravodaje byla vytištěna situace 1. části projektu investiční akce „Přestupní terminál Bystřice pod Hostýnem“, která má celkem dvě části. Vzhledem ke skutečnosti, že město Bystřice pod Hostýnem je významným dopravním přestupním uzlem Zlínského kraje, a také k novým požadavkům cestujících na určitý komfort cestování veřejnou dopravou se zástupci města rozhodli zahájit přípravy ke kompletní rekonstrukci obou bystřických autobusových nádraží, a to jak v lokalitě u železniční stanice Bystřice pod Hostýnem, tak na ulici Přerovská u podniku TON, kde máme centrální autobusové nádraží. Žádost o dotaci na projekt ,,Přestupní terminály Bystřice pod Hostýnem“ byla v únoru 2010 zaregistrována na Úřadu regionální rady ve Zlíně. Po administraci, kontrole všech náležitostí a povinných příloh a bodování výběrovou komisí byl projekt dne 28. 7. 2010 schválen Výborem Regionální rady regionu soudržnosti Střední Morava k tzv. dopracování a po splnění specifikovaných podmínek pak ke spolufinancování z Regionálního operačního programu Střední Morava.


Co je cílem projektu, co po stavební stránce obsahuje, jaký je finanční náklad a kdy se bude projekt realizovat?
Investiční projekt, ke kterému je zpracována projektová dokumentace a na jejímž podkladě bylo zahájeno územní řízení, řeší zkvalitnění dopravních prostor autobusových nádraží, vč. zlepšení podmínek pro cestující (vybudování sociálního zázemí a zastřešení zastávek), zvýšení přehlednosti a plynulosti provozu, zlepšení dostupnosti veřejné dopravy (zkrácení docházkových vzdáleností, bezbariérovost), informovanosti (umístění informačního systému) a vytvoření kvalitních podmínek pro dobrou návaznost individuální a veřejné dopravy (parkoviště osobních aut u vlakového nádraží). V rámci investiční akce tak budou vybudovány moderní přestupní terminály, které umožní krátký a bezbariérový přestup mezi jednotlivými druhy dopravy tzv. „suchou nohou“ (vlaková, autobusová, osobní automobilová, cyklo a pěší). Cílem projektu je zvýšit atraktivitu veřejné dopravy tak, aby cestující upřednostňovali cestování hromadnou dopravou před dopravou individuální nebo ji v nejvyšší možné míře kombinovali.
Investiční akce ,,Přestupní terminály Bystřice pod Hostýnem“ je rozdělena na dvě stavební části:

Část 1 – Terminál u vlakového nádraží
Projektová dokumentace řeší rekonstrukci části silnice III/43728 v ulici Nádražní (od odbočení do ul. Za Drahou po nádraží ČD) a části místní komunikace v ulici Mlýnská   v souvislosti s potřebou vybudování přestupního terminálu u vlakového nádraží. Na ploše před železniční stanicí vznikne točna pro autobusy. Na točnu bude navazovat ulice Nádražní, na jejíž pravé straně ve směru do centra vzniknou tři zastřešené nástupní hrany. Na manipulační ploše vlakového nádraží (prostor bývalých uhelných skladů) budou vybudována nová stání pro osobní vozidla v počtu 24 parkovacích míst. V prostoru současného autobusového stanoviště vzniknou odstavné plochy pro autobusy. Součástí stavebních úprav (rekonstrukce komunikací vozidlových, komunikací pro pěší, rekonstrukce veřejného osvětlení, vč. dalších inženýrských sítí – kanalizace, rozvody NN atd.) je také doplnění prostoru mobiliářem (informační vitríny, stojany na kola aj.) a zelení.

Část 2 – Centrální autobusové nádraží
Projektová dokumentace řeší rekonstrukci plochy centrálního autobusového nádraží, včetně vybudování stezky pro cyklisty z ulice Holešovská do ulice Přerovská (po vnitřním obvodu autobusového nádraží). Součástí stavby je rekonstrukce komunikací vozidlových a komunikací pro pěší, nové zastřešení nástupišť, vybudování nového veřejného osvětlení, dalších inženýrských sítí, doplnění mobiliáře a zeleně. Nová ostrovní nástupiště budou uspořádána diagonálně s podélným řazením a na jednotlivých nástupištích budou přístřešky pro cestující. Místo stávajícího stánku pro prodej jízdenek bude vybudován nový víceúčelový objekt, ve kterém bude umístěno sociální zařízení pro muže a ženy, vč. bezbariérového WC, úklidová místnost a zázemí pro dopravce.
Obě autobusová nádraží budou doplněna o informační panel, který je řešen v rámci krajského projektu ,,KORIS – komplexní odbavovací, řídicí a informační systém veřejné dopravy ve Zlínském kraji“, jehož je město partnerem.

Finanční náklady investiční akce a termíny realizace
Celkové náklady projektu:     26.402.988 Kč, vč. DPH
Z toho: 
- předpokládaná výše poskytnuté dotace    22.062.600 Kč, vč. DPH (cca 83,5 %)
- vlastní zdroje města       4.340.388 Kč, vč. DPH (cca 16,5 %)

Termíny realizace obou částí projektu
zahájení   07/2011
dokončení   08/2012

Financování z vlastních zdrojů města
2011     2.036.264 Kč, vč. DPH 

2012     2.304.125 Kč, vč. DPH

2013–2017   420.000 Kč, vč. DPH, za rok
(energie,opravy,ostatní služby)


Období 2013–2017 je tzv. dobou udržitelnosti projektu, po kterou musí příjemce dotace (město) zajistit udržení výstupů a výsledků projektu.

Finance to určitě nejsou malé, nicméně tento dotační program má své specifikum. Příjemce dotace bude v rámci žádostí o platbu kombinovat tzv. ex-post platby (poskytovateli dotace budou předkládány již uhrazené faktury vlastního podílu města) a tzv. modifikované platby (poskytovateli dotace budou předkládány neuhrazené faktury zhotovitele stavby, ten pak uhradí svůj podíl přímo zhotoviteli stavby). Finanční zátěž žadatele je tak minimalizována právě použitím nového způsobu financování projektu – tzv. modifikovaných plateb. Žadatel tak nebude muset projekt vlastními zdroji předfinancovat v plné výši, ale použijí se rovnou zdroje od poskytovatele dotace.
Doufáme, že realizace tohoto projektu zajistí větší spokojenost a komfort nejen cestujícím Bystřičanům, ale i návštěvníkům města Bystřice pod Hostýnem a jeho krásného okolí.

  Zdeněk Šrom


Fotografie


Design By Macik