Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Podhoran: věčné a vděčné téma pro seriózní úvahy i spekulace

Kolem návrhu na odkoupení hotelu Podhoran se již třetím rokem vynořuje řada věcných otázek i řada fám a nepodložených úvah. Některé z nich jsou vypouštěny záměrně, jiné vznikají jako „lidová tvořivost“. Na nejznámější „pravdy“ o Podhoranu jsme se zeptali pověřených pracovníků radnice. Zde jsou odpovědi na některá tvrzení:

1. Město nemá na koupi Podhoranu peníze. Pokud si vezme úvěr, zastaví se všechny další investice ve městě.
Město disponuje ročně částkou cca 150 mil. Kč (vycházíme-li z hodnot dosažených v roce 2013 a předpokladu na rok 2014). Z této částky musí uhradit nezbytné provozní výdaje, tzn. zaplatit ročně cca 125–130 mil. Kč (v této částce jsou i výdaje na mimořádné opravy cca 6 mil. Kč), ze zbývajících 20–25 mil. Kč musí zaplatit závazky z přijatých úvěrů (9 mil. Kč), zůstává nám 11–16 mil. Kč na další rozvoj města. Pokud bychom čerpali úvěr na Podhoran (koupě + rekonstrukce, jde o odhad cca 50 mil. Kč), ročně musíme počítat se závazkem cca 7 mil. Kč, takže nám zůstane na další investice 4–9  mil. Kč ročně.
Důležitá je otázka využitelnosti objektu, při volbě optimální strategie se může zmírnit finanční zátěž pro město související s koupí Podhoranu.

2. V případě, že by město koupilo Podhoran, nebude mít prostředky na provoz CPS Zahrada
Na realizace investiční akce „Centrum pro seniory Zahrada“ město čerpalo z prostředků Ministerstva práce a sociálních věcí dotaci v částce 83,2 mil. Kč. Jednalo se o účelovou dotaci určenou na výstavbu nového centra pro důchodce v Bystřici pod Hostýnem. 
Přijetím dotace se město zavázalo v nově vybudovaném zařízení poskytovat sociální služby vymezené zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, minimálně po dobu 20 let.
Pro Bystřici pod Hostýnem to znamená, že město je povinno po dobu minimálně 20 let zajistit provoz centra pro seniory, protože v opačném případě se vystavuje sankci z MPSV, konkrétně vrácení dotace v částce 83,2 mil. Kč včetně penále. Investiční rozhodování města musí být nastaveno tak, aby neohrozilo nejen fungování centra pro seniory, ale i dalších zřízených a založených organizací a organizačních složek, které zajišťují služby v oblasti vzdělávání, kultury, sportu a ochrany veřejného pořádku.

Odpovídala Ing. Eva Šillerová, vedoucí ekonomického odboru

 

3. Město nemá pro budovu Podhoranu využití, chce ji zbourat a na jejím místě udělat parkoviště.
Rozhodnutí zbourat Podhoran a vybudovat tam parkoviště nikdo nepřijal, nebylo však přijato ani žádné jiné rozhodnutí o konkrétním budoucím využití objektu městem.

Podhoran má tři nadzemní podlaží, plocha každého z nich činí více než 900 m2. V téměř celém přízemí je restaurace, ta je v současnosti zavřená, aktuálním využíváním objektu však není nijak ovlivněna. Ve 2. a 3. nadzemním podlaží objektu jsou pokoje, dnes využívány jako ubytovna. Využití objektu v posledních 20 letech ukázalo, že kapacita ubytování v takovém rozsahu, jako nabízí objekt Podhoranu, je na město velikosti Bystřice příliš vysoká. Logickým krokem se tedy jeví změnit způsob využití alespoň některé z částí objektu.

V roce 2012 byla zpracována dispoziční studie řešící přestavbu části prostor v objektu na byty a části na nebytové prostory – tato studie však zřejmě v současnosti není příliš využitelná. Momentálně probíhá příprava návrhu nové dispoziční studie, která má posoudit možnost rekonstrukce části objektu na nebytové prostory (kanceláře) s tím, že by v objektu byla současně provozována turistická ubytovna s restaurací a cca 50 lůžky.

Sousedství objektu s budovou radnice nabízí možnost využít zrekonstruované nebytové prostory pro centralizaci městského úřadu. V současnosti je činnost MěÚ rozdělena do čtyř objektů ve městě, což zvyšuje náklady na provoz.
V úvahu by mohlo připadat zejména přestěhování kanceláří jedenácti pracovníků MěÚ pracujících v budově č. p. 1071 (sociální a živnostenský odbor v ulici 6. května). V současnosti v této budově město užívá prostory o výměře cca 260 m2. Nepříliš vhodné prostory užívá městský úřad rovněž ve dvorním traktu radniční budovy. Tato budova tzv. „domeček“ nemá pro návštěvníky odpovídající zázemí, není plně bezbariérová, některé kanceláře jsou průchozí. V budově jsou dnes čtyři kanceláře obsazené sedmi pracovníky odboru dopravně správního.

Dotazem u vedoucího úřadu práce bylo dále zjištěno, že úřad práce by uvítal možnost sestěhovat svá pracoviště v Bystřici pod Hostýnem do jednoho objektu. V současnosti využívá prostory o výměře cca 140 m2 v městské budově č. p. 1071, další prostory využívá v budově na náměstí č. p. 69. Celkem by šlo o „sestěhování“ patnácti pracovníků úřadu práce, vedoucí tohoto úřadu odhaduje požadovanou výměru prostor na více než 350 m2. Takovou plochu by objekt Podhoranu zřejmě mohl po rekonstrukci rovněž nabídnout.

Myšlenku centralizace úřadu podpořila i rada města, která přípravu všech podkladových materiálů pro rozhodování zastupitelstva o nabídce pana Křemečka směřuje k naplňování strategického cíle „Centralizace úřadu“.

4. Navržená cena je přemrštěná, objekt je vybydlený a zdevastovaný.
Cenu objektu, označenou právní terminologií jakožto obvyklou v daném místě a čase, posoudil městem objednaný znalecký ústav STATIKUM, s. r. o. Dle znaleckého posudku této brněnské společnosti je v květnu 2014 obvyklá cena tohoto objektu, včetně pozemků a jeho současného vybavení, 19.065.300 Kč. Pro zjištění obvyklé ceny zvolil znalecký ústav jako hlavní metodu komparativní (srovnávací), jakožto podpůrnou metodu pak zvolil metodu výnosovou, která vychází ze současného využívání objektu jakožto ubytovny.

Odpovídal JUDr. Martin Olša, vedoucí odboru vnitřní správy.

 

5. Když koupí město Podhoran, jeho obyvatelé se přestěhují do jiných objektů ve městě – Benzina, TJ v Zahájeném apod.
Stavba má být užívána v souladu s kolaudačním rozhodnutím. V současné době budova Benziny není pro ubytování zkolaudována, musely by být provedeny stavební úpravy v souladu s vyjádřením dotčených orgánů – hygieny, hasičů atd. Budova TJ v Zahájeném je zkolaudována z části jako ubytovna. (Majitelé však s ubytováním obyvatel Podhoranu nepočítají. Pozn. red.).

6. Pokud město hotel nekoupí, majitel Podhoranu navýší kapacitu ubytovny.
K navýšení ubytovací kapacity by musela být provedena rekolaudace. Stavební úpravy by musely být v souladu s požadavky dotčených orgánů (hygiena, hasiči). Úpravy by si vyžádaly další investice.

Odpovídala Ing. Ludmila Dostálová, vedoucí stavebního úřadu

7. Provoz Podhoranu v současnosti nic město nestojí a nejsou s ním spojeny žádné náklady ani potíže.
V současné době evidujeme znatelný úbytek (25 skutků) drobných krádeží i přestupků proti občanskému soužití oproti roku 2013, kdy došlo k vysokému nárůstu přestupků proti majetku (80 skutků) páchaných v odchodech a supermarketech dospělými i dětmi ubytovanými na Podhoranu. Z důvodu monitorování problémových míst byly vybudovány nové kamerové body městského kamerového systému, a to v prostoru Masarykova náměstí a na dvorku ZŠ T. G. M. na Masarykově náměstí za celkovou cenu 85.405 Kč.
Technické služby města Bystřice pod Hostýnem vydají ročně navíc za úklid okolí Podhoranu  kolem 100.000 Kč.

Odpovídali Radek Sigmund, velitel městské policie, a Jiří Kužel, Technické služby města Bystřice pod Hostýnem.



Design By Macik