Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz



Koncert pro Hostýn ve stylu ripieno

Letošní již 9. ročník Letní školy barokní hudby zavítal poprvé do Holešova. Pořadatelé využili nově nabízeného a vedle solidního ubytování ocenili nevídané možnosti opravených prostor holešovského zámku. Dramaturgie se letos vypravila pomyslně do Itálie, aby představila díla Antonia Vivaldiho, jehož k Čechám vázaly pevné osobní i umělecké vazby. Všechna letos provedená díla však nezapřela svůj benátský původ a doložila, jak výtečné hudebníky v té době Benátky měly.


Blízkost Holešova vyvolávala jisté obavy, jak bude hostýnský koncert navštíven, zvláště když letos poprvé se závěr Letní školy barokní hudby odehrál v moderní prostoře Kongresového centra Zlín. Jak se však ukázalo, nebylo se třeba bát.
Manželé  Tereza a Roman Válkovi, dirigent a sbormistryně, připravili tři duchovní skladby A. Vivaldiho.  Jako první zaznělo dnes již slavné Gloria D dur (RV 589). O jeho znovuuvedení se zasloužil těsně před druhou světovou válkou skladatel Alfredo Casella. Gloria je jednou z hlavních modliteb římskokatolické církve a při mši je zařazena v jejím úvodu. Vivaldi rozčlenil text modlitby mezi sólová a sborová čísla. 


Další dvě skladby jsou psány ve stylu ripieno, kdy proti sobě  na dvou kostelních kůrech stály skupiny orchestrálních hráčů a zpěváků. Jeden sbor tvořili sboristé, druhý sólisté.  Touto technikou byly vytvářeny  jedinečné zvukové a ozvěnové efekty. Žalm Beatus vir /Blaze muži/ (RV 597) byl původně napsán pro jeden orchestr a sbor, později jej Vivaldi sám přepracoval ve stylu ripieno. Zajímavé je sborové používání antifony Beatus vir jako přechodů mezi jednotlivými sólovými a sborovými částmi.


Druhým zpracováním žalmu je Dixit Dominus /Řekl Pán/ (RV 594), který Vivaldi od počátku psal pro dvě obsazení. V obou skladbách se důsledně střídali sólisté, z nichž mne zaujali především Aneta Mihályová, Jan Turčínek a Matej Benda – jeho kontraalt byl poslechově lepší a vyrovnanější než příliš afektovaný stejně posazený hlas Jakuba Burzynského.
Před přestávkou koncertu dostali prostor vítězové tradiční letněškolní soutěže. Letošními laureáty byli již zmíněná Aneta Mihályová, Jiří Miroslav Procházka a absolutní vítězka Petra Machková Čadová. Všichni tito vítězové si zahrají příští rok na znojemském Hudebním festivalu sólové recitály.


Atmosféra koncertu  na Sv. Hostýně byla výborná. Jediným jejím kazem byl strašný liják, který přišel přesně hodinu před koncertem. Od šesti hodin se otevřely mraky nad bazilikou, takže všichni, kdo přišli nebo přijeli mezi šestou a sedmou hodinou, promokli na kost. Bylo úplně jedno, zda měli deštníky, nebo je nechali doma. I když poslední dva autobusy přijely prázdné, místa v bazilice byla zaplněna bezezbytku. A jak to tak bývá, těsně před zahájením koncertu vysvitlo slunce a rozzářilo nad hostýnským temenem neuvěřitelně krásnou duhu.  To už ale všechny posluchače uchvátila krása Vivaldiho hudby, která byla jediným zadostiučiněním všem, kdo tento dramatický, ale krásný večer připravili.
Vedle hráčů a zpěváků 9. ročníku Letní školy barokní hudby  to byli samozřejmě protagonisté celé akce prof. Peter Zajíček a Tereza a Roman Válkovi. Díky patří pracovnicím odboru kultury, a především pracovníkům  pomocné hospodářské správy našeho městského úřadu. Bez jejich obětavosti by se koncert pro Hostýn konat prostě nemohl, stejně jako bez vstřícnosti a pochopení duchovní správy na Sv. Hostýně a spolupráce s Maticí svatohostýnskou.                                          

PaM



Design By Macik