Archiv Zpravodaje

Prezentace na adrese www.mubph.cz slouží jako archiv a není od 31.12. 2016 aktualizována.

Aktuální prezentace Městského úřadu v Bystřici pod Hostýnem najdete na adrese www.bystriceph.cz

StonoŠka v Lednici a dál

Paní Slezáková nám letos vybrala rekondiční pobyt snů. Po čtyři roky jsme jezdili na Slovensko a bylo načase poznat i jiné kraje. Cílem našeho letního toulání byla Pálava, Lednice, Mikulov, Vídeň a rakouské městečko Laa an der Thaya  s úžasným termálním parkem.

Ubytování jsme měli v kempu Nové Mlýny a hned po příjezdu jsme i s vozíčkáři vyrazili na procházku kolem novomlýnských jezer. Jezera jsou obstoupena nekonečnou řadou stanujících rybářů. Byli sdílní a dověděli jsme se o jejich zálibě hodně zajímavého. Nebojácní jedinci se stihli i vykoupat a poznat vodu s doteky plovoucích rybek a dno plné kluzkých kamenů.

Následující den bylo nesnesitelné vedro, ale jízda autobusem s klimatizací byla příjemná a pohodová. Cílem byla Vídeň. Jako první jsme si prošli historického centrum, které právě žilo Mozartem a zvalo na festival hostujících dětských souborů do Vídeňské opery. Dalším záměrem bylo navštívit nejznámější rakouský zámek Schönbrunn. Barokní zámek sloužil dříve jako letní císařské sídlo pro Marii Terezii či Františka Josefa I. a krásnou Alžbětu zvanou Sissi. Zakoupili jsme si vstupenky na prohlídku císařského apartmá s českým překladem. K vidění jsou zde nejen místnosti pro důstojníky, audienční sál a konferenční místnost, ale také pracovna a soukromé pokoje císařské rodiny, jejichž nádhera a přepych nás nadchly. Odpoledne jsme stihli i návštěvu podle některých zábavného parku Prater, podle jiných obří pouti. Ať tak či onak našli jsme zde vše, co správný zábavný park i pouť nabízí. Je to rozlehlý areál bez oplocení přístupný ze všech stran veřejnosti. Prátr nabízí na 250 akčních a zábavních atrakcí a vybrali jsme si ty, které byly vhodné pro naše děti. Zážitky toho dne jsme pak zakončili osvěžujícím koupáním. Vodním radovánkám jsme podřídili i následující den. V malém rakouském městečku Laa an der Thaya – česky Láva nad Dyjí – jsou moderní termální lázně s oblíbeným aquaparkem. Zatímco se děti pod dohledem asistentů vrhly vstříc vodnímu dobrodružství a nevynechaly ani chrliče vody, vířivky, vodopád a takzvanou pračku, maminky si v klidu užily venkovní solný bazén s příjemnou relaxační hudbou a otestovaly i klasickou a parní saunu. Ze všeho nejvíc se líbil chrám vůně a vonné inhalace. Bylo pro nás příjemným překvapením, že všechny části termálních koupelí jsou bez problémů přístupné vozíčkářům.

Další den nás čekala celodenní návštěva Lednicko-valtického areálu. Jeden z nejkrásnějších zámků v České republice jsme si nemohli nechat ujít. V nabídce bylo několik prohlídkových okruhů a každý si mohl vybrat, ale naše děti měly zájem jen o jeden – 4. okruh Grotta – umělá krápníková jeskyně poskytující vytoužený chládek s výstavou strašidel, čertů, rarachů a dalších pohádkových bytostí. Kupodivu se do jeskyně protáhli i vozíčkáři.  Odměnou jim byl poutavý komentář mladé průvodkyně, která upustila od výkladu suché historie a provedla nás tajemným světem pohádek, pověstí a bajek zaručeně pravdivých. Poté nás čekala plavba parníkem rozsáhlým krajinářským parkem a lužním lesem s poučným výkladem lodníka a nato prohlídka šedesátimetrového minaretu. Pro většinu z nás to byla pouze prohlídka zvenku. Netušili jsme, že zpáteční procházka parkem se v horku změní v náročnou vyčerpávající túru, a proto naordinované večerní koupání přišlo všem vhod. Poslední den pobytu jsme navštívili vinařskou obec Pavlov. Vysoký pálavský skalnatý kopec k hradu Děvičky  vyšlapalo jen několik asistentů a rodičů, ostatní se s historií tohoto hradu a jeho okolí seznámili v útulných prostorách hotelu Pavlov. A to nejlepší nakonec. Bobovka Němčičky – první bobová dráha na jižní Moravě. Při pohledu na převýšení dráhy a její zatáčky jsme pochybovali, že je tahle atrakce pro naši mládež vhodná. Obsluhující personál nám vše ochotně vysvětlil a nechal dospělé vyzkoušet a pak už nebylo co řešit. Bezpečnostní pásy a regulace rychlosti pomocí brzdicí páky naše obavy rozehnaly. A to byla poslední zastávka našeho toulání po jižní Moravě.

Letní rekondiční a poznávací pobyt jsme našim dětem mohli umožnit díky velké podpoře města Bystřice pod Hostýnem. Poděkování patří zpětně také Armádě ČR, že zajistila náš zábavný den se StonoŠkou v zámeckém parku, a všem návštěvníkům, kteří svou přítomností na naši činnost přispěli. Nesmírně si ochoty všech vážíme.